Hur mycket sparar ni?

4 kommentarer
Handen på hjärtat hur mycket sparar ni varje månad?
 
Som ni vet är jag shoppingglad men jag är tro det eller ej också väldigt ekonomisk och sparar en hel del. Tom så pass att min bankgubbe säger att jag ska leva också... han skulle inte vilja se mina shoppingkvitton tror jag eller det kan han ju förståss :)
 
Någonstans har jag hört att det är bra att ha 10% av sin lön som riktmärke för sitt sparande. Det är ju förstås långt ifrån alla som kan det. Nu hör jag till den lyckligt lottade skaran som kan. Delvis beror det självklart på hur jag väljer att leva som tex var jag bor, hur stort jag bor, bil, båt, fritidshus etc.
 
Jag sparar 7,7 % av min lön varje månad i pension, fonder etc. Ca 4,5 % av min lön skickar jag in på amortering av bolånen. Utöver det så sparar jag till alla mina löpande kostnader som resor, behandlingar, dator och allt annat som behövs förnyas ibland. Även renoveringar som dra om elen, kommande inglasningen etc går på ett sparande som inte ingår i de 7,7 %.
 
Så... borde jag spara mer än vad jag gör eller kan jag med gott samvete leva upp resterande pengar? Hur skulle ni gjort?
 
 
 
1 MariaG:

skriven

Oj vad svårt, det måste ju vara upp till var och ens samvete hur mycket man sparar, klarar man av sin vardag om man sparar x antal kronor varje månad så är väl det helt OK.

MariaG




Svar: Visst är det upp till en själv hur mycket man sparar :)Funderar bara på om jag är dum som inte spar mer...
Frk M

2 MariaG:

skriven

Tycker att OM du har möjlighet att spara mer så ska du göra det!
MariaG

3 Mia:

skriven

Sparar 8-20% lite flytande pga lön och utlägg.
Det bästa är väll att lägga undan till tex pension. Spara några tusen per månad och amortera på lån. Det beror på. Lite vardagslyx är aldrig fel det heller... Om man har möjlighet till det

Svar: Jag ska ta mig i kragen och se över mitt. Jag borde kunna lägga undan mer som jag inte rör nu.
Frk M

4 Linda:

skriven

Å jag känner igen mig så mycket i dina tankar. Jag har de senaste åren haft stående sparanden som jag vet att jag klarar oavsett fakturamängder. Jag håller isär med två konton, ett för nöjen och ett för att hålla en buffert. Märker jag att jag kan spara mer så gör jag det. Dyker det upp något skoj kan jag alltid hämta pengar från nöjeskontot. Varje halvår ser jag över mitt sparande och höjer eller sänker mina ståenden. Dagen innan löning överför jag det som finns kvar på kontot till något av sparkontona oavsett vad beloppet är.
Nu när man inte är en ungdom längre tänker jag mera långsiktigt. Blir det barn kanske jag inte kan spara på samma sätt och då kommer jag nog tacka mig själv för hur jag agerar idag.
Svarar kanske inte på din fråga om du bör spara mer men allting är relativt. Alla har olika förutsättningar som du skriver.
Kanske du fick inspiration av hur jag gör.
:)

Svar: Kul att höra hur ni andra tänker.
Jag sparar långsiktigt på många olika sätt. Konto, pension, fonder, placeringar etc. Sen sparar jag utanför sparande till semestrar och andra nöjen. Även om jag har råd så kan jag ibland känna att det rinner en del pengar på onödiga saker.

Nu rasslar en del iväg då jag bokat 3 resor och även bjuder min syster till NYC (hotell och flyg). Men from september lönen ska jag nog höja mitt sparande. Kan ju aldrig bli fel :)
Frk M