En vecka i NYC

2 kommentarer
Är nu tillbaka efter en vecka i NYC. Har haft en toppenvecka men blev sjuk mot slutet av veckan. Klarade mig dock med hjälp av tabletter och nässpray etc. Har det alltid så jobbigt med förkylningar då jag har astma och kronisk rinit.
 
Jag har varit urdålig att blogga. Har kört på på mitt instagram som jag inte kopplat hit då jag inte är anonym där. Därför kommer här ett superlångt inlägg över veckan som varit :)
 
Som ni vet gillar jag att shoppa och det är framförallt det som resan går ut på när jag åker dit men visst en del annat slinker också in som trevliga restaurangbesök, lite kultur etc. Men gillar ni inte sådant kan ni skippa detta inlägg.
 
Itrim har lyst med sin frånvaro under veckan om man bortser från vardagsmotionen förståss som alltid är mer än maximal i denna stad.
 
Avfärden gick som planerat. Vi flög med det amerikanska bolasget United som har supersmå atlantflyg men attans vad fräscha plan! De är helt klart ett alternativ nästa gång om priset ligger rätt.
 
Dag 1 och vi landade i NYC strax före lunchtid och resan in till Manhattan från Newark gick smärtfritt. Vi hade tur att få rummet direkt utan att vänta till kl 15 så vi slängde in allt och begav oss direkt ut på stan och intog det berömda varuhuet Macys. Vi var då så trötta att vi mest strosade runt hålögda. Lägg till att jag jobbade nätterna igenom före resan och hade sovit 2 timmar per natt för att kunna åka iväg. Kaffe på Starbucks var då ett måste.
 
 
 
 
 
Middagen glömde jag fota men vi åt på kedjan Red Lobster som är en just en skaldjursrestaurang. Mumsigt för 7 kan jag lova.
 
Dag 2 promenerade vi mycket. Gick kors och tvärs över Manhattan och hann med ovanligt mycket butiker. Vi besökte Union Square och där butikerna Nordstroms rack, Burlingtons och DSW. En lunch på Chipotle Mexican Grill för att sedan korsa över till Avenue of Americas (6th ave) 0ch 7th ave och där besöka TJ Maxx, Marshalls och Loehmanns. Loehmanns lägger för övrigt ned efter dryga 90 år vilkket är sorgligt. Dagen bestod således av shopping och de flesta affärerna var de stora varuhusen som säljer kläder, skor mm till 65-70% off på ordinarie priser. Ibland ännu mer om det var rea. Detta gör det möjligt att köpa kläder och märken jag aldrig skulle ha råd med i samma utsträckning i Sverige.
 
För middag hamnade vi på Ellens Stardust som är en diner med sjungande personal. Under 2013 hade de 12 servitriser och servitörer som nu under 2014 spelar i olika uppsättningar på Broadway. Ni anar då att det verkligen är hög klass på rösterna. Då jag inte fattar hur jag kan ladda upp filmer här så får ni nöja er med ett par stillbilder.
 
 
 
 
Dag 3 tog vi bussen ut till New Jersery och till Jersey Gardens som är en stor Outlet mall. Perfekt då det väntades snö. Från denna dag har jag inga bilder. Men vi var där och shoppade från morgon till kväll. På kvällen åt vi en favoriträtt, Hummerravioli på Rosie o´Gradies. Till den restaurangen går man just för hummerraviolin. Den är suverän. Personal och övrig mat kan man vara utan :)
 
Dag 4. Ja vi fortsätter att shoppa. Vi beger oss per fot uppåt på Manhattan. Century 21, TJ Maxx har butiker här som vi besöker innan vi korsar Manhattan på tvären och går över till Bloomindales där vi intar lunch och även en frozen yoghurt till efterrätt. Tyvärr har jag inte fotat den heller men för mig var den oförglömlig och kommer bli ett måste framöver :)
 
 
 
På kvällen intogs en middag på Les Halles. En av mina absoluta favoritrestauranger på Manhattan som jag besöker varje gång jag är där. (Vända bilden är jag för lat för just nu.)
 
 
 
Dag 5, nu blir det i alla fall lite annat än shopping att prata om. Efter många försök kom vi in på UN som jag inte varit på sen barn. Det har alltid varit stängt pga convention när vi varit där. Fantastiskt fint och bra guidad tour även om den gick i 280 kan jag lova. Fast kanske därför man tyckte den var bra också :) Vi i Skandinavien har donerat en hel del. Bla dessa kammare.
 
 
Economics and social council chamber - donerad av Sverige
 
Trusteeshop council chamber - donerad av Danmark
 
Security council chamber - donerad av Norge
 
Jag fick även se annat pågående arbete inom FN och kan bara rekommendera ett besök om ni har vägarna förbi.
 
Nästa stopp blev att gå in i lobbyn på min absoluta favoritbyggnad på Manhattan - Chrystler buildning.
 
 
 
Lunch blev det å den klassiska och prisbelönta dinern Junior´s.
 
 
 
Efter lunchen så trotsade vi vädret som var svinkallt (närmare -10 denna dag) och köpte musikalbiljetter till Broadway och Rock of ages på TKTS på Times square.
 
 
Mellan musikal och show tog vi oss tillbaka till Macy´s som hade startat sin President sale. Säger bara Thank you Mr President!
 
 
 
Middag intog vi efter showen på Bubba Gump Shrimp Co på Times Square. Ni som sett Forrest Gump förstår konceptet.
 
Dag 6 börjar vi med en guidad tur till Harlem och lite Gospel. Vi besökte även 3 olika utställningar bla om Motown, slaveriet/Hatet mot svarta och någon comics. Vi körde självklart förbi Apolloteatern och en hel del berömda byggnader. Harlem är inte ett dugg farligt idag kan jag säga så besök gärna regionen om ni är i NYC för en hel del intressanta upplevelser. Det finns även bra restauranger som vi inte hann besöka denna gång.
 
Lite morgongospel som ARC hade då det inte var söndag var det inte mässa.
Stillbild då jag inte begrgiper filmuppladdning...
 
Efter Harlem turen så tog vi oss ned till Century 21 långt ned på Manhattan. Detta var enda dagen vi åkte tunnelbana ska tilläggas. Det var också den absolut kallaste dagen och jag frös som bara den. Kanske också för att jag började bli sjuk igen... Sen middag intogs på en restaurang jag velat besöka under flera år men det har aldrig blivit av. Nu kommer den vara ett måste framöver. Så trevlig och rekommenderar den lika mycket som jag rekommenderar Les Halles.
 
Hm vända bilder borde man kunna göra lättare här på bloggen direkt.
 
Dag 7 var sista hela dagen och det blev en dag i midtown och diverse olika butiker. Vi trotsade vädret som nu var betydligt mildare men blötare i först form av snö för att sedan smälta och övergå till regn.
 
 
Middag blev det på ytterligare en favoritrestaurang från denna resa. Framöver kommer jag behöva spendera ännu längre tid i NYC för att hinna med alla bra restauranger!
 
 
Dag 7 hade vi till lumchtid på oss på Manhattan innan vi skulle bege oss till flygplatsen. Sista shoppingen skulle utföras. Det blev MAC, Sephora mfl butiker för make up etc. Det gäller att ladda upp alla måste produkter så lagret räcker tills nästa resa. Under halva priset säger jag inte nej till.
 
Shoppingresultatet kommer i ett separat inlägg då detta redan är allt för långt. Lite försmak kommer här...
 
 
 
 
Väl hemma i Sverige sätter jag mig med pick och pack på pendeltåget hem och blir löjligt glad när jag får se detta.
 
 
 
1 MariaG:

skriven

Välkommen hem!! Åhh så härlig shoppingtur ni varit på, känner mig nästan yr i huvudet av alla butiker och all shopping ni hunnit med. För att inte tala om allt gott ni ätit!!

Nu väntar jag med spänning på att få se lite prylar från shoppingen, och du, ett inlägg kan aldrig bli för långt :-D
M

Svar: Tack Maria! Det kommer snart. Måste bara hinna med och fota allt och skriva :)
Frk M

2 Cia:

skriven

Vilken härlig shopping-resa! Blev det inte massor av övervikt hem?
Cia

Svar: Det gäller att planera Cia! Tar alltid med mig en resevåg för väskor. 23 kg får väskan väga som oftast, lite beroende på bolag. Sen skiljer det sig åt rejält vad gäller handbagage. Ser alltid till att boka ett bolag som tillåter 18 kg i handbagage även om jag inte riktigt kommer upp i det...
Frk M