Dag 11 & 12 i försöket att bli mer strukturerad

En kommentar
Mina struktureringsförsök fortsätter.
 
Igår (eller om det var i förrgår), dag 11, så startade kapitlet fokusera och första dagen handlade om att man skulle tydliggöra sina mål.
 
Uppgiften var:
  • Skriv ned målen
  • Hitta ett sätt i vardagen som du kan se dina mål på
Följande gjorde jag:
  • Skrev ned ansvarsområdena jag har som chef och projektledare för att se hur mycket som ev föll utanför mina områden som man hanterade ändå.
  • En visuell bild hur nära målet man är fungerar bra i projekten etc och en första sådan är gjord igår.En visuell bild på det löpande ledarskapet eller återkommande arbetsuppgifter/uppföljningar etc är lite svårare om man ska ha det som en helhet. Funderar vidare på denna.
  • Då det är svårt att visualistera delar så kommer jag ta som rutin vid överblicken att se vad jag delegera, vad har jag ev hanterat som jag inte skulle ha hanterat etc.
 
 
Idag dag 12 handlade det om att renodla arbetsuppgifterna.
 
Uppgifterna var att:
  • Ta hem ett renodlingsverktyg
  • Titta igenom din "Att göra" lista och titta på slutförda arbetsuppgifter senaste veckan
  • Kategoriera den efter hur väl det stämmer med dina mål
    - definitivt
    - förmodlingen
    - Säkert inte
  • Välj en av uppgifterna i säkert inte och bestäm dig för att göra dig av med den (delegera, outsourca)
  • Tänk efter vad som är första steget till att göra dig av med uppgiften
 
Jag har gjort följande:
  • Egentligen inget då uppgiften redan är gjord sedan tidigare.
  • Ytterligare uppgifter kommer att föras över till medarbetare då nya system är på ingång.
  • Bestämt mig för att vara hårdare och inte snäll och då inte ta på mig saker som inte är brådskande pga att man vill serva från vår verkssamhet.
 
Jag sätter check på ena dagen då den andra inte ritkigt är uppfylld enligt mig. 500 kr till NYC-shopping!
 
 
 
1 MariaG:

skriven

Ojoj, vilket jobb bara att planera så jobbet blir gjort ;-D Bara det måste ta en väldig energi!

Jätteimponerad av din organisatoriska förmåga, önskar så att ni kunde anställa lite mer personal!!
M

Svar: Ja, jag hoppas det gör nytta i längden. Men det ger faktiskt ganska bra kontroll och koll på saker och ting men visst får man jobba på det. Är ju inte ens halvvägs i mitt försök :)
Frk M