Dag 15 & 16 i försöket att bli mer strukturerad

Kommentera
Som ni märker tar jag numera två dagar i taget i försöket att bli mer strukturerad. Jag har bråttom som ni förstår! Nä, det har bara blivit så att jag inte hunnit skriva, halkat efter och jobbat ikapp eller som idag, skippar den extra dag som kommer in ibland.
 
Dag 15 handlar om reflektion.
Är jag där jag ska vara i mitt försök eller har jag halkat av planen? Håller jag takten jag tänkt mig? Jag svarar att det går enligt plan. Tittar bakåt och ja, jag har mer kontroll tycker jag även om det inte går utav sig själv. Jag har uppgifterna mer samlat, får lättare en överblick men tiden räcker inte riktigt även om jag ser att det kan bli bättre även med den.
 
 
Dag 16 handlar om att kunna skapa stillhet.
Man jobbar inte alltid i önskvärd miljö. Jag sitter i ett rum i rummet. I det stora rummet finns allt från telefonister till administratörer. Det finns således alltid pågående samtal, brus etc. Jag är också på mycket möten så när jag väl är på plats behöver mina medarbeterare ofta min uppmärksamhet till olika saker och min tid för att lösa deras problem eller för att bara "coacha" dem i något. Givetvis även för att ha en vardaglig dialog med dem. När jag behöver koncentrera mig på en uppgift blir det då ibland ganska svårt.
 
Dagens uppgift är:
  • hitta på 3 sätt att få jobba ostört och fokuserad.

Jag tänker följande:
  • Stäng dörren till glaskontoret. Du syns och finns men får det lite tystare och kan arbeta mer fokuserat.
  • Boka ett av mötesrummen för större arbetsuppgifter som kräver din koncentration.
  • Flytta hem en del arbetsuppgifter när så behövs. Men se till att du tar tillbaka tiden och då går hem och jobbar alternativt jobbar kortare någon annan dag. Helst samma vecka.
Ja i mitt tänk har jag påmint mig själv en del :)
 
Dessutom har jag begärt investeringspengar till att göra i ordning rummet så vi kan få drägligare arbetsmiljö. Om jag får dem är ännu ovisst. Jag jobbar mycket med tänk på, kom ihåg etc diskussioner tillsammans med medarbetarna.
 
500 kr till shoppingkassan!