Dag 22 & 23 i försöket att bli mer strukturerad

Kommentera
Dag 22 är en extradag och då jag ligget i fas så hoppas jag på dag 23.
 
Dag 23 handlar om checklistor. För att få arbetsmoment att hanteras på lika sätt varje gång så får man inte bara en snabbare hantering utan också en kvalitetssäkring. Sånt gillar jag. Skriver gärna flöden och rutiner och har redan en del checklistor. Senast i fredags skrev jag en rutin.
 
Dagens uppgift var:
  • Tänk igenom vad du har att göra idag (se tex på att göra listan)
  • Välj en uppgift som är återkommande
  • När det är dags för uppgiften så logga de arbetsmoment du gör samt de steg som ska genomföras och ev uraval, koder etc som ska användas men notera ALDRIG lösenord etc.
  • Tänk efter när du ska göra uppgiften nästa gång och hitta ett sätt att komma ihåg att använda checklistan
  • Om du kommer på fler uppgifter som behöver checklistor lägg in dem i att "Att göra" listan
 
Jag har gjort följande:
  • Valt ut en uppgift som är återkommande varje månad
  • Loggat ett tänkbart flöde och checklista då det är ett nytt arbetssätt som sedan får följas upp och förfinas då det tas i bruk
  • Jag har lagt till det i min att göra lista - återkommande
  • Jag ska ta kommande vecka, till att börja med, för att vid varje moment fundera på om det behövs en checklista eller inte. Hinner jag inte skriva den på studs så lägger jag då in den i min "Att göra" lista.