Det här med inköpsstopp...

7 kommentarer
Läser på en del bloggar och många pratar om konsumtion och inköpsstopp under 2014 eller del av året. Det slog mig att jag i början av februari 2014 åker till NYC för en shopping så då skulle jag ju kunna sätta stopp under januari vilket vore en prestation för mig.
 
Tanken kommer av att jag rensade en av garderoberna häromdagen och då hittade shoppade kläder jag inte visste att jag hade kvar i kassen från butiken. Det var inte ett plagg kan jag säga... Jag tror jag använder unna mig lite som ventil och tröst oavsett det gäller mat, dryck eller shopping. Hm hur vore det om jag körde samma koncept på träning :)
 
Hur som så sprack detta tänk ganska omgående då jag behöver ett par lagom varma men gåvänliga skor i NYC. Var igår i det lokala centrumet och provade skor och hittade ett par från Rieker som var sköna och mellanvarma. De var visserligen på rea i ena butiken men jag blir lite småsnål då jag vet jag kan få dem billigare och jag har tid på mig.
 
Så här kommer ett tips! När jag nu provat ut vad jag vill ha så går jag in på www.amazon.de och söker fram dem där och vips har jag tjänat flera sköna hundralappar. Jag tog gratis leveransen vilket gör att de kommer till mig omkring 13 januari då det är en massa helger. I vanliga fall tar det ungefär 1 v.
 
Jag vet att detta sätt att shoppa inte direkt stödjer de lokala butikerna men jag kan ändå inte låta bli då jag har tiden på mig.
 
 
 
1 Cia:

skriven

En ide om inköpsstopp är en motsvarighet till matens 5:2. Man får handla 5 dagar i veckan men 2 dagar får man inte lägga ut en spänn. Tror faktiskt det kan få bort en del onödiga spontanköp. Får se om jag sk prova det.

Svar: Ja, jag såg SEB:s artiklar om det. Lite kul. Jag har inga problem med att spara men visst skulle jag kunna shoppa mindre också :)
Frk M

2 MariaG:

skriven

På mig fungerar köpstopp precis tvärtom, just som jag bestämt mig så står jag där med handen i syltburken ....Nu har jag ekonomi till det, men det är ju ett jäkla okynne, (man skulle kunna skänka de pengarna till tex WSPA)...fast just då när jag inhandlar så är det ju preciiiis en sån sak som jag behöver...och när jag kommer hem har jag 3 stycken likadana hemma redan...(det har hänt) Fnissar lite åt Cias shopping a la 5:3 hihi kanske skulle prova :-D
Skorna är häftiga och är de rieker så borde de vara fotvänliga (?) fast de inte ser ut att vara det :-D
M

Svar: Ja 5:2 med ekonomi är en kul idé. Fast det tar ju inte bort shopping och konsumtion :)
WSPA?

Jag hoppas skorna är så bra som de kändes :)
Frk M

3 MariaG:

skriven

5:2 skulle det ju stå...å andra sidan kanske 5:3 passar mig bättre ;-)
M

Svar: Fast då får du 8 dagar ;) 4:3 kanske?
Frk M

4 MariaG:

skriven

hmmm lät väldigt kaxigt det där jag skrev "att jag har ekonomi" för att handla, sorry!
M

Svar: Jag förstår vad du menar Maria! Har själv ekonomi för shopping så np.
Frk M

5 MariaG:

skriven

http://www.wspa-international.org/

:-D
Från hon som har 8 dagar på en vecka ;-)

Svar: Aaah, ja då vet jag ju :)Gällande shopping så mailade jag dig tidigare i veckan. Hoppas du inte tog illa upp av erbjudandet :)
Frk M

6 MariaG:

skriven

Opps har jag inte sett, ska kolla det
M

7 Susanne:

skriven

Jag har inköpsstopp som Nyårslöfte, detta pga proppfulla garderober och endast en bråkdel används.
Jag åker till USA i höst och då har jag dispens in mitt köpstopp ;)
Sv: Jam det blir inte mycket bilder kvar som inte irriterar.

Svar: Jag gick andra vägen och rensade... hårt. Skulle behöva ta varv 2 nu innan det byggs på igen.
USA är underbart tycker jag :) Shopping varje år där. Ska tänka smart i år tänker jag! Notera vad jag verkligen behöver och sen lite guldkant. Inte bara shoppa ååh och ah och ja!
Frk M