Tacksamhet

5 kommentarer
Ett inlägg på en blogg fick mig att fundera kring det här med tacksamhet. Att reflektera över det varje dag, vad man har i livet som gör en tacksam, gör livet lite lättare och gladare. Det är lätt att allt tungt och tråkigt tar överhanden.
 
Jag har en fråga som jag alltid ställer till de i min familj varje dag och det är: Vad har varit bäst idag. Det får dem att tänka till och reflektera lite över vad som är bra och vad de uppskattar.
 
Tänker ni ofta på vad ni är tacksamma för eller vad som varit bra under dagen?
 
1 Lirre:

skriven

Vilket bra inlägg (:

Svar: Tack Lirre! Välkommen till min blogg.
Frk M

2 Malla:

skriven

Javisst, det är jätteviktigt att fokusera på det som varit bra. Gör det på jobbet med mina kollegor likväl som hemma med barnen :)

Ha en härlig fredag!

Svar: Tack Malla, den blev intensiv. Hoppas du fick lite fredagskänsla själv i den intensiva uppstarten.
På jobbet så har jag inte dagligen reflektion med all personal men jag jobbar ofta med det som tema på olika sätt. När man tar fram aktiviteter och förbättringar väger jag alltid upp det med vad som fungerar bra. Varje APT avslutas med "laget runt" så allas åsikter/funderingar har chans att komma fram och då har jag några korta frågor som ska besvaras där en är "Vad har jag gjort som jag är mest nöjd med?" Den var svår i början att uttrycka men numera kommer stort som smått upp och det är så kul att höra för alla vad som gått bra och vad en kollega är nöjd med.
Frk M

3 MariaG:

skriven

Jätteviktigt, att vara tacksam och ödmjuk, även om vi nog inte pratar om det varje dag så hoppas jag att det genomsyrar vårt liv och vår vardag ändå!
m

Svar: Ja, det är bra att det finns med i benstommen :) Om alla hade det så skulle många konflikter aldrig uppstå.
Frk M

4 Cia:

skriven

Positiv kritik är bättre än negativ vilket säkert gäller vårt eget liv också. Att koncentrera sig på det som är bra är ett välavlönat arbete :)

Svar: Ja, det ger energi så klarar man resten med :)
Frk M

5 Lena:

skriven

Eftersom jag bloggar reflekterar jag oftare över det än jag hade gjort annars. Ditt inlägg ger dock en tankeställare, tack för det!

Svar: Mmmm det är så lätt att det blir tvärtom.
Frk M