Köttfärs- och vitkålsgryta

En kommentar
Jag har nu då jag är ledig gjort en köttfärs- och vitkålsgryta. Mycket blev det men attans så god. En av mina måltider består då för närvarande av denna.
 
Den är relativt kalorisnål (kan göras om till lchf och då lite mer kaloririk) men också väldigt ekonomisk då man får många portioner, lite och relativt billiga ingredienser och väldigt mycket smak!
 
Recpet:
1 vitkålshuvud omkring 1 kg
500 gram köttfärs
2,5 dl matlagningsgrädda (jag tog minimat 7%)
2 köttbuljongtärningar
2-3 tsk salt
svartpeppar
vatten
 
Fräs köttfärsen och häll över i en gryta (jag körde utan tillsatt fett i kall teflonpanna)
Hacka och fräs vitkålen häll över i samma gryta som köttfärsen (jag körde även denna utan fett i teflonpannan)
Häll i grädden, salt och smula i köttbuljongstärningarna.
Svartpeppar, gärna nymald, efter behag. (Snåla inte!)
Rör om.
Häll på vatten så det knappt täcker. 
Låt koka upp och sänk sedan värmen och låt det sedan småputtra i ca 50 minuter.
 
Bon apetit
 
 
1 Malla:

skriven

Låter jättegott! Kål är en favoritingrediens. Den måste jag testa

Svar: Ja gör det! Förhållandet kål och köttfärs kan man ju justera själv efter behag :)
Frk M