Spara och Slösa

2 kommentarer
Jag har pratat ekonomi förr och nu gör jag det igen.
 
Varje månad får jag min lön. Jag ser till att spara ordentligt i olika sparformer, spar till pension, betar av bostadslån i rask takt etc. Studielån å sånt är borta sedan många många år sedan och andra lån har jag inte.
 
Trots detta kan jag känna mig som en slösa. Om jag bara tänker till lite till kan jag spara ganska många tusenlappar till i månaden trots att jag ändå roar och unnar mig saker och upplevelser. Så vad göra?
 
Jo nu åker min app fram för att registrera alla utgifter. Det brukar vara effektivt att göra det några månader och väldans vad jobbigt det är så bara för den skull så undviker jag onödiga kvitton :)
 
 
 
1 MariaG:

skriven

Har man möjlighet att både spara och ändå kunna unna sig det man tycker man är värd så ska man göra det, tycker jag. Kan man spara mer så kan man göra det, man kan ju göra så att en viss summa sätts undan på ett "happy-konto" såna pengar man kan plocka av när man är sugen på nåt extra! Ibland kan det ju vara dumt att sätta in alla "sparapengar" på ett konto/fond där de är helt låste x antal år, bättre då att en viss summa varje månad hamnar på happy-kontot.
Här har vi ju gemensam ekonomi, där jag är slösa och mannen är spara, fast med olika saker, hans hobby är ju inte den billigaste man kan hålla på med direkt men jag är ju delaktig i allra högsta grad, och har inte dåligt samvete för att jag handlar måbra saker när jag känner för det, han skulle aldrig hindra mig :-)
svammel från hon som älskar att shoppa ;-D
MariaG

Svar: Jag älskar ju också att shoppa och uppleva saker så jag menar inte att man ska spara varje öre... nä nä mer än så vill man ju göra. Happy-konto tycker jag låter trevligt! Jag har väl det indirekt men kanske ska göra det tydligare. Begreppet snor jag också!
Frk M

2 MariaG:

skriven

Hihi, gör så, happy-konto, visst blir man glad av bara namnet och man VET att man får göra en massa härliga happy things med pengarna på det kontot!
:-D

Svar: Mycket härligt och bra namn!
Frk M