Vad ska man spara till?

En kommentar
Jo jag är ju 40 år som ni vet så pension är ett måste i min värld. Tror inte jag kommer få så mycket från statskassan...
 
Det är ju dessutom bra och ha en rejäl buffert om livssituationen skulle ändras. Man blir utan jobb, man går och köper ett hus etc
 
Ni vet dessutom att jag:
- älskar att resa och gör det relativt ofta.
- åker på sparesor
- tar behandlingar som ansiktsbehandling, massage och fotvård regelbundet
- går mer än gärna till min dyra frisör bara för att han är guld värd inte för namnet på salongen
- shoppar kläder, skor, make up mmm
- går på teater etc regelbundet vilket inte är det billigaste i det här landet
- har dubbla träningskort (itrim och friskis)
 
Har jag glömt något tycker ni?
 
Jag älskar alltså att skämma bort mig själv och jag tror det är ett måste då man jobbar som jag gör. Oavsett det är rätt eller fel.
 
Så pengar ska sparas på lång och kort sikt.
På lång sikt så sparar jag genom att amoretera, spara i foner med ett brett spektra samt att jag har sk ips konto. Det senare måste ju ses över nu när regeringen märkligt nog ska ändra reglerna för det. Förstår inte den pedagogiken kan jag säga. Mängden måste också ses över.
 
Sen har jag ett vanligt sparkonto som inte i stort sett genererar ränta utan man bara fritt kan hämta och flytta pengar till och från som jag sparar till resor, större utgifter i hemmet, etc på. Jag fick idag tips på ett bra begrepp om detta konto men mer om det en annan gång. Mängden hit borde också ses över.
 
Min ekonomiapp är nu uppdaterad för de löpande in och utgifterna så nu ska här ses vad pengar egentligen går till. Förra gången var det chockerande mycket till restaurang och barbesök i kombination med behandlingar. Kan bero på att jag bor billigt, har ingen bil och inga barn. Det är i alla fall mitt försvar.
 
Vad spar ni pengar till?
 
1 MariaG:

skriven

Ja, vad sparar man till? Jag har ju familj, och hur dumt det än låter så vill man att barnen ska ha nåt kvar då vi inte längre är i livet. Bygga upp en bra grund för dom att starta på!

Vi sparar för att kunna hålla efter de fastigheter vi har!

Sparar för att kunna hålla på med den hobby vi har-

Sparar för att kunna resa.

Sparar bara för sparandets skull, alltid trevligt med det där "sparakontot" som man inte rör och se hur det växer :-)

Sen har vi ju företaget, där det också gäller att kunna "spara" se till att det går så bra som det kan göra, ger aktieutdelning som genererar att vårt privata sparande blir ännu bättre :-D

M

Svar: Låter som ett vettigt sparande :)
Att spara så det generar mer pengar är alltid roligt!
Frk M