Rensa garderoben - galgtricket

3 kommentarer
Som ni vet är jag i rensar tagen stup i ett. Det konstiga är ändå att det aldrig blir tomt och jag har faktiskt lugnat mig med shoppingen...
 
Nåväl då jag är en fena på att rensa och ha ideer kring ordning (även om man inte kan tro det när man kikar in hos mig) så gör det att jag ofta både läser och diskuterar om hur man kan rensa ochhur man kan organisera. Ett av de bästa tipsen jag kan ge är det så kallade galgtricket. 
 
Det är ju så himla svårt ibland att skiljas från sina kläder. Och det är då du ska använda galgtricket. Gör så här:
  • Vänd samtliga galgar i garderoben mot fel håll (så de hänger bakvänt). 
  • När du använder ett plagg - häng galgen åt rätt håll.
  • Sätt ett mål för hur länge ett plagg får hänga oanvänt i din garderob (jag har ett år)
  • När ett år gått så rensar du ut det som du inte använt.
    (OK enstaka plagg kan hänga längre om skäl finns som tex dunkappan då vintern aldrig kom, balklänningen etc)
Vill man inte hänga galgarna åt fel håll så kan man även göra små rosetter på dem som man sedan tar bort då man använt ett plagg. Men det tycker jag är ett sånt himla pyssel.
 
Du kommer bli förvånad hur mycket det är som bara hänger! Glöm inte att du kan sälja dina kläder alternativt skänka bort dem. Kasta inte det som kan användas på nytt av någon annan!
 
 
 
 
 
1 MariaG:

skriven

Bra idé, men jag har mängder med plastlådor med lock där jag har fullt med bra-att-ha-kläder i och de blir kvar där, fast för nåt år sedan så rensade jag massor och gav bort till en väninna med 3 vuxna döttrar, det blev toklyckliga, det värsta är att jag tror jag kan rensa ut ungefär lika mycket igen :-O och skor....stövlar...har så svårt att skiljas från dom, de kan ju bli moderna igen ;-)
MariaG

Svar: Du kan göra på samma sätt där... det du använder från lådorna lägger du i annan låda/gardrob. De som blir kvar kan du göra dig av med på olika sätt. Snart kommer de 4 S:en i ett inlägg :)
Frk M

2 Gemsofmylife:

skriven

Perfekt sätt att organisera och rensa ska testas direkt !!
Men efter hemfärd från Gotland åker vi nu ner till Göteborg och "installerar" sonen i nya boendet .. Svar vilket av Dassen ;) ?
Kottedasset står på vid huset på Fårö och det är svärfar min som byggt det :)
Det andra med vattentoa finns vid skulpturfabriken på Gotland :)
Kramisar till dig finaste

Svar: Ja tricket gör det väldigt tydligt att man har en hel del som inte borde finnas där :)
Hoppas GBG går bra! Dasset... s menade jag kottedaset Sorry! Väldigt händig svärfar måste jag då säga :)
Frk M

3 Linda:

skriven

Jag älskar det här tipset. Ska implementera det på en gång.

Svar: Vad roligt att du tycker om det. :)
Frk M