Nu ska vi tala hälsa

En kommentar
Vad är egentligen hälsa för er?
 
För mig är det att måbra på alla sätt. En kombination av många ting.
 
För att göra det måste jag ha min grundsjukdom under kontroll, hinna med en del tid så jag kan stressa av med tex lite träning, bara vara, umgås med vänner etc. Jag behöver också ha ett utmanande jobb där jag också har framgång. Att vara älskad låter som att jag måste sitta på en piedestal men så är det ju inte. Alla måste känna sig älskade. Det är ett basbehov.
 
Listan blir ganska lång när man börjar tänka hur många pusselbitar som måste falla på plats för att man ska må riktigt riktigt bra och det är inte så konstigt att det är så himla svårt att skapa balans.
 
Min bra hälsa lista: (utan rangordning)
God sömn
Frisk luft
Bra mat
Mediciner
Träning
Helt egen tid
Umgås med vänner
Sex och närhet
Vara älskad
Ekonomi som inte får mig att våndas
Tak över huvudet
Ett utmanande jobb att utvecklas i
Balans
 
Guldkant på tillvaron är mina:
resor
behandlingar
teater
shopping
 
 
1 MariaG:

skriven

Här är din lista, och jag gör lite intrång i den :-) Håll i hatten!!

God sömn- kommer om jag mår bra

Frisk luft- japp

Bra mat- helt klart, men även lite onyttig mat ibland, för att jag vill och kan


Träning självklarhet för att jag ska må bra, och då också sova bra
Helt egen tid- ja det är jätteviktigt för mig, jag är en sån som gärna åker iväg själv trivs väl så bra med mig själv ;-)

Umgås med vänner- är en bonus, inget krav, jag klarar mig bra ändå, om man nu får säga så :-O

Sex och närhet- en självklarhet som jag inte skulle klara mig utan

Vara älskad- och älska tillbaka, jag skulle antagligen klara mig galant som singel då jag är en ensamvarg, men min man är min andra hälft som jag aldrig skulle vilja vara utan!!

Ekonomi som inte får mig att våndas- en god ekonomi så man kan göra det man vill här i livet är viktigt för mig!

Tak över huvudet- räcker inte för mig ;-) måste bo där jag trivs!

Ett utmanande jobb att utvecklas i- been there done that, började som vanligt butiksbiträde, blev sen fackombud, och sen ställföreträdande bc och sen butikschef, hade kunnat gå vidare och blivit Regionchef, men livet ville annorlunda och idag är jag tacksam över det vi har nu, även om jag ibland kan sakna butikslivet.

Balans- har jag allt ovan så har jag balans i livet :-)

Att få ha möjlighet att hålla på med det vi vill här i livet är för mig en väldigt stor bonus, länge var det hästar som gällde för mig, nu är det iofs också en typ av hästar ;-)
Dragracingen har ju nu blivit en del av vårt liv, och det är underbart roligt, utmanande och man binder band för livet med folk från andra länder!

Semester är nåt som också är en jättebonus, älskar planerandet och resorna, hinner ju knappt hem förrän vi planerar på nytt!

Vår stuga och båt dit vi gärna flyr när vi vill vara helt för oss själva:-D

Har säkert glömt nåt :-)

Svar: Härligt M! Det känns skönt att höra att man inte har för stora krav för att må bra. Ibland funderar jag på om jag har det då jag mest känner mig stressad.
Nu ska jag ta fokus och koll och kontroll så blir det bra igen :)
Frk M