Sveriges kvot

Kommentera
Jag nästan skäms när människor flyr för sitt liv och vi kan i vårt rika och bitvis helt obefolkade land (ja klart man inte vill bo där men ändå...) ta emot en stort antal men nu enligt kvot ska ta emot 4358 asylsökande från denna region.
 
 
 
I praktiken tror jag dock att vi kommer få ta emot ett betydligt större antal men det kan vi och behöver vi.
 
Om jag någongång hamnar i en situation där jag behöver fly hoppas jag det finns varma människor som ger mig omsorg oavsett det är flykt inom landet eller från mitt hemland.
 
Många av oss svenskar har svårt att relatera till denna typ av flykt. Jag är fostrad av mina morföräldrar på denna punkt och de överlevande som de hjälpte. Som ni kanske anar är det historier från 2:a världskriget och det är viktigt att inte glömma och att faktiskt prata om vad som hände. Jag vet också hur det är att personligen vara utsatt för hot och förföljelse och på så sätt få en förminskad värd där man inte kan leva fritt men att få förståelse var hjälp en bra bit på vägen.