Tobiasregistret bla

En kommentar
Nu ska vi bli en gnutta allvarlilga för en stund. Tobiasregistret är något man kan registrera sig till för att kunna bli donator av blodstamceller. Dessvärre får man inte vara för gammal. För närvarande är det extra mycket brist på killar under 30 i registret. Men alla som är möjliga givare behövs.
 
Varje dag drabbas någon av leukemi eller annan sjukdom som kan behandlas med blodstamceller. Tänk den häftiga känslan av att kunna rädda någons liv! Man får absolut vara anonym om man så vill. 
 
Mer om ingreppet kan i läsa om här https://www.tobiasregistret.se/sa-fungerar-det/ingreppet/ Alla kan inte bli givare. Just tobiasregistret registrerar givare på personer 18-35 år då det är stamceller från dessa som fungerar bäst. Mer om att bli givare hittar du på https://www.tobiasregistret.se/bli-givare/
 
Alla vill inte bli givare. Men vad jag vill av er läsare är att, idag, prata med någon gällande att bli donator av något slag. Blod, benmärg, organ mm mm. 
 
Hur var och en sedan tar ställning måste få vara upp till en själv. Jag ber er bara prata om det för att hålla donator frågan vid liv då många är ovetandes och inte ens tänker på det förrän de själva eller nära anhörig är i behov. Kanske ett inlägg på er blogg också är en väg att sprida budskap.
 
Jag själv har svårt att donera pga mediciner jag äter. Vissa organ kan användas om jag avlider. Dem får de ta. Finns något så jag får hjälpa till med så vill och gör jag det med glädje. 
 
Är ni givare av något slag?
 
Bildresultat för tobiasregistret
 
1 Anonym:

skriven

Av mig får dom ta det som är värt att ta men som sagt många reservdelar kram Sanna

Svar: Samma lika vad som nu inte är förgiftat av mina mediciner. Bara man inte glömmer göra ett aktivt val innan. Anhöriga kan omöjligen ta beslutet i ett akut läge.
Frk M