Nu ska vi prata lite pension och ekonomi igen

Kommentera
Jag tror många i min närhet tycker jag är lite knäpp som fokuserar mycket på pension. Men när den dagen väl kommer att jag känner det är dags så vill jag inte att min ekonomi ska styra mig utan jag ska ha valet. Jag vill också ha en bra pensionstid och därmed behövs en bra pension. 
 
Här är en sida på SEB som jag tycker ger en bra bild. Det är också en sida jag suttit med systersonen och kikat på då han vänt sig till mig efter att ha diskuterat pension med sin mor... I say no more! Sidan ger en bra känsla för vad som krävs inte om hur. https://seb.se/privat/pension-och-forsakring/pensionsspara/privat-pensionssparande/hur-mycket-ska-jag-spara 
 
Så vad är FrkM:s plan?
Jo jag har drömmar... som tex, förutom den bra pensionen, att ha en lägenhet i solen.
 
Har jag råd med det?
Ja, jag skulle kunna ha flera.
 
Så varför köper jag inte?
Med mitt jobb så kan jag inte nyttja den särskilt väl. Jag sätter därför undan rejält med pension och annat sparande (som tex amortering) så jag räknar med att vara klar med pensionssparandet tidigt och sedan kan påbörja sparandet alt sätta pengar boende utomlands, på löpande räkningar etc när jag väl kan nyttja min lägenhet i solen :)
 
Är det långt borta?
Nä inte alls, som planen är nu ser det ut att kunna lösa sig inom ganska snart.
 
Lever jag snålt? 
Haha njae, ni som hängt här ett tag vet ju att jag njuter av resor och behandlingar etc. Shopping har jag lugnat mig med men jag shoppade osunt mycket å andra sidan. Jag skulle säga att jag är ekonomisk och en gnutta fanatisk när det gäller att ha kontroll. Jag avstår inte från saker jag vill göra/ha men jag har inga problem att avstå från sådant jag inte vill ha/inte tycker det är värt ekonomiskt.
 
Kommer drömmarna slå in?
Oja! Sen kanske drömmarna hinner ändra ändras till något annat men drömmen kommen som finns då kommer att slå in :)
 
Hur resonerar ni om pension och ålderdom?