Ekonomisk frihet - vad är det för dig?

2 kommentarer
Jag har precis gått igenom min ekonomi och funderar mycket på hur jag använder mina pengar. Tråkigt tycker många men ni som hänger här vet ju att jag inte är direkt snål mot mig själva utan tex reser en hel del, går gärna ut med vänner etc. Bjuder gärna andra på saker som en resa, massage mm. Det som är viktigt för mig däremot är att använda pengarna väl, att de inte bara rinner mellan fingrarna. 
 
Mina funderingar blir mer och mer om jag ska försöka se till att få ekonomisk frihet. Dvs att jag har så pass mycket sparkapital så jag kan leva på räntan och sparat kapital och då inte behöva jobba om jag nu inte vill förståss. Jag tror detta snurrar mer i huvudet då jag inte längre trivs med jobbtillvaron och måste ändra. 
 
För att kunna beräkna ekonomisk frihet måste ju dock livet inte förändra sig så värst mycket och det är ju svårt att förutspå. Jag skulle på ganska kort tid (ja det är år det handlar om...) om jag satte manken till ha en mycket hög sparkvot för att kunna få ihop belopp och sedan slippa jobba. Men då skulle jag behöva ändra på mig och min livsstil väldigt mycket och det vill jag inte. Jag behåller istället som idag en mycket god sparkvot och hoppas kunna gå i pension tidigt istället och kanske även trappa ned i tid alt ha ett mindre krävande arbete. Det ger mig en annan sorts ekonomisk frihet om ungefär 15-20 år samtidigt som jag lever här och nu med mina resor, uteliv med vänner, kultur etc. 
 
Kanske är det extra viktigt hos mig då mina föräldrar blev båda sjuka i samband med pensionen och har inte kunnat göra allt de drömt och planerat om. Sen har de gjort mycket! Så det är inte så att de inte kunnat göra en del av det de önskat.
 
Hur tänker ni om framtiden och ekonomin?
 
 
 
 
1 Fröken M:

skriven

Jag är som dig - ekonomisk, men inte direkt snål.
Jag tycker om fina saker, jag har numera ett fint hus och jag älskar att resa.
Däremot så sparar vi en rätt bra slant varje månad direkt när lönen kommer. vi sätter undan till räkningar, och så "tar" jag och C en summa var att "leva" för.
Den kan jag sedan välja om jag vill sätta sprätt på eller spara.
Jag brukar unna mig något, men sparar även en del av min "månadspeng".
Och på så vis kan vi hela tiden se sparpengarna växa i en jämn takt.

haha... lite galna kanske. Eller som jag väljer att se det - effektiva !
Men faktum är att jag inte gillar kaos och efter det senaste året när inget riktigt har känts som hemma så kände nog både C och jag att vi ville få ett hem snabbt. Därav slet vi så gott som dygnet runt för att få ordning de första dagarna.
jobbigt just där och då, men sjukt skönt såhär i efterhand.
Nu kan vi ÄNTLIGEN bara vara igen på våra lediga stunder :)

Svar: Så glad för din skull och så glad att få se resan med ditt hus eller i vart fall glimtar av den :)
Effektivitet är bra. Alla sätt som passar en är bra!
Skönt jag inte är den enda som inte lever efter vad jag har i plånboken just idag.
Frk M

2 Karin Svensson:

skriven

Det värsta är att den tiden du jobbar nu och framåt är den tiden som räknas när du går i pension, tiden avgör hur mycket du får i pension.
Jag vet jag har alldeles nyss gått i pension och inser nu alldeles för sent att ... wow var det så här det var när man blev pensionär. ... dålig pension men väldigt gott om tid.

Det viktigaste är att leva så att man känner glädje, ta vara på det roliga i livet. Allt behöver inte kosta.

Kan tala om att min pensionstid blev 22 dagar sedan återgick jag till jobb, inte för att pengarna hägrade (eller kanske de gjorde det) utan för att jag trivdes bland människor, ville ha arbetskamrater, ville känna mig behövd. Jag är behövd som pensionär också, barnbarn behöver passas men det hinner jag med ändå trots att jag jobbar.
Lycka till i dina tankar.



Svar: Ja det här med pension är svårt och det är därför jag tycker det är viktigt att redan nu ha en god plan så valen finns sedan. Jag jag sa häromdagen till en kompis som också jobbar lite för mycket att vi borde ha livsarbetstid (istället för anställningsformen årsarbetstid) Då vore jag nog klar nu :)
Jag håller med om att det är viktigt att tillhöra en social kontext men för mig behöver det inte vara ett avlönat arbete. Jag skulle gladeligen vilja jobba mer volontärt än vad jag hinner med och ställa upp för andra.

Och ja man ska leva även här och nu! Jag är både bra och dålig på det då jag lätt kör hela vägen in i kaklet på jobbet för att sedan inte orka med annat. Samtidigt ser jag till att resa mycket, gå på teater etc och att umgås med vänner minst en gång i veckan även om det ibland stressar.
Frk M