En helg i Wien

En kommentar
Förra fredagen tog jag flyget till Wien efter jobbet. Kan verkligen rekommendera en tripp dit vid tillfälle. Staden har mycket att erbjuda för alla. Vi startade med en försening på Arlanda och väninnan och jag hann äta och dricka ett glas, nä två glas vin och dra upp lite mer detaljerade planer för helgen.

Vi startade lördagen med att åka till Naschmarkt.
Vädret var sådär men det var ett trevligt område med rastauranger och marknad.

Från Naschmarkt tog vi oss vidare till Sigmund Freud museumet. Väldigt revligt sådant som var beläget i hans gamla bostad och praktik. Med tanke på 2:a världskriget så har de ändå kunnat bevara och återskapa en del. Släktingar till Sigmund har skänkt möbler och föremål samt i en film berättar lite om olika fotografier som visas.

Från Sigmund freud museumet tog vi oss på en hop on hop off rundtur och hoppade bland annat av vid Hundertwasser husen. Arkitekturen är väldigt annorlunda och i och utanpå byggnaderna finns över 200 träd och växter.

På Söndagen så tog vi oss en tur ut mot Schönbrunn med hjälp av vår hop on hop off buss. Man får inte fota där inne men den guidade turen var mycket bra och slottet, som var ett sommarresidens, mycket vackert. Ett foto utomhus fick jag dock ta.

Från slott till hotell... efter rundturen och besöket på Schönbrunn så tog vi oss till hotell Sacher för lunch och såklart lite sachertårta.

Mätta och blåtna gav vi oss av till museumet Belvedere för att se bla Gustav Klimts tavlor och då framförallt kyssen som är den mest berömda.

Även andra tavlor fanns som Edvard Munch.

Och Monet

På kvällen tog vi oss till en Bier stube för middag. Det var också ett gammalt bryggeri sedan 1846 om jag inte minns fel. Öl och wienerschnitzel är ju ett måste när man är i Wien.

Måndagen gick vi en guidad tur i stan där inga bussar kunde snirkla runt. En superbra guide med mycket humor hade vi så vi fortsatte hela turen och trotsade regnet som föll från himlen. Däremot blev det inga kort. Efter turen blev det lunchdax. Vi tog oss åter ned till Naschmarkt då vi förra gången var där för tidigt på dagen för att äta. Denna gång var det mer stängt då det var vardag men en del fanns öppet. Vi startade lunchen med bubbel och ostron såklart. Vad annars i Wien :)

En fantastiskt sak med Wien och Naschmarkt är att det finns ett ställa där man kan lämna in sina problem. Det här borde vi ta efter tycker jag ;)

På seneftermiddagen var det dags att bege sig till flygplatsen och åter till vardagen. Lite middag i väntan på flyget blev det allt.

1 Susanne:

skriven

Jag är tbx ;)
Wien har jag inte vsrit i och efter dina bilder så måste det bli en resa dit.
Kram

Svar: Så skoj du är åter!Herregud så roligt ni verkar ha haft ;)