Cleanse, detox eller fasta

En kommentar
När man googlar hittas hur många olika beskrivningar på dessa begrepp som helst. För mig har det sedan den 1 januari handlar om att rensa kroppen lite och jag har då endast intagit dryck. Frukt- och grösaksjuicer, buljong, te och vatten. Och nej jag är inte galen :)
 
Effekterna tvistar man också om en hel del men jag tror på det men framförallt väldigt skönt efter decembers intag i mat och dryck. Jag fastar, som jag säger det, endast i korta perioder. Denna gång 5 dagar innan jag återinför mat igen. Jag gör det inte för att tappa vikt även om jag även borde göra det utan för att just rensa kroppen. När kroppen samlar på sig vätska igen förloras nämligen den viktnedgång som skett. 
 
Jag önskar jag hade mer uthållighet och orkade fasta längre period men jag tycker det är svårt när jag jobbar att få i mig tillräckligt med olika vätskor så att man också får rätt näring i sig. Det är den största anledningen till att jag övergår till fast föda igen efter 5 dagar. Någon större längtan efter att "tugga" som många upplever har jag inte. 
 
Nu när jag bryter måste jag ha fokus på måltidsordning vilket jag tappat helt under hösten 2017. Ja det är ju inte bara det som jag tappat bort men en av sakerna. Nu ska jag på banan igen med det.
 
Brukar du köra någon form av cleanse, detox eller fasta?
 
 
1 Agneta:

skriven

Vad dricker du för att få i dig näring? Jag vill börja med periodisk fasta (heter det så?), just för att rena och rensa kroppen.

Svar: Jag har inte periodisk fasta, då gäller kanske andra saker. Är inte så insatt i det. Jag hade 5 dagar som helt fastande. För enkelhetens skull valde jag ett färdigt fastepaket denna gång men ibland så har jag gjort det helt på egen hand. Paketet innehåller juicer från hälsokraft, te, buljong och glaubersalt. Allt utom glaubersaltet är välsmakande. Men glaubersalt tar man bara en gång så bara tt pina i sig och hålla sig hemma. Lovar det är direktverkande :) Man får också med ett schema vilket underlättar hungern. Kör man helt på egen hand första gången tror jag det är lätt att man dricker för lite. Prova gärna!
Frk M