Kesoplättar med turkisk yoghurt och bär till lunch

3 kommentarer
Idag blev det kesoplättar med turkisk yoghurt och bär till lunch. Nedan har ni också receptet.
 
 
 
Keso plättar 12 st
2 ägg
½ dl creme fraiche 34%
½ dl keso naturell 4%
salt
kardemumma
 
Sås:
½dl turkisk yoghurt
25 gr bär
 
Rör/Vispa ihop alla ingredienserna till plättarna och stek dem i smör.
Rör ihop yoghurt och bär till en sås. Spara ev några bär till garnering.
 
Bäst smakar plättarna om de är ljumna.
 
Smaklig måltid!
 
 
Nästa gång jag gör dem kan jag tänka mig att minska creme fraichen och öka keson. Jag inbillar mig de blir ännu mer matigare då. Även antalet kalorier minskar då något.
 
 
 
1 smultris:

skriven

jag gör dessa på bara keso och ägg (fiberhusk för att binda), otroligt gott... ja, lite olika kryddning då, men mest med ekologiskt vaniljpulver...

Svar: Det ska jag prova! Är inte alls hemma på fiberhusk. Tror du det behövs för att binda eller räcker det med äggen?
Vart köper man annars fiberhusk?
Frk M .

2 Smultris:

skriven

Ja du måste binda med fiberhusk annars blir det bas smetigt..
250 gram keso
2 ägg
1-2 msk fiberhusk.
Krydda
Mixa med stavmixer.

Steka länge på låg värme...

Svar: ok! då ska fiberhusk inhandlas. tack för recept!
Frk M

3 Smultris:

skriven

På Ica exempelvis... Bland det glutenfria 😊