Sent ute och en heimlich

Kommentera
Igår satt jag sent på jobbet och vid halv sju på kvällen ringde syster som varit på ett möte som inte gått så bra. Jag erbjöd vin och vi slöt upp på en hotellbar. När vi satt där i godan ro så ser jag helt plötsligt en kvinna som inte får luft. Jag säger hon där behöve ren heimlich. Syster som är sjukvårdsutbildad springer upp och hjälper henne få upp vad hon fått fel. Ambulans tillkalas då hon hunnit bli blå och för att mäta syreupptagning etc.
 
Det spännande är att ingen reagerade efter en stund kom en i personalen förbi och försökte larma ambulans. Det slutade med att det gjordes också av oss som gäster. Övriga gäster reagerade inte heller nämnvärt i dramat som skette mitt i baren. Men framförallt reagerade jag över personalen reagerade eller rättare sagt inte reagerade.
 
Hur skulle ni göra om ni såg någon som började må dåligt? Hjälper ni till eller blir det obekvämt och backar undan?
 
Delar också med mig av en film om heimlich manöver. Man vet aldrig när man behöver den kunskapen.