En weekend i Helsingfors

En kommentar
Jag och en väninna, fd kollega, tog båten över till Helsingfors i fredags för att se Chess på Svenska teatern. Helt kry var jag inte så fredagen var jag lite kallsvettig av och till men i stort gick det bra. Jag ville inte säga något till henne då hon lätt blir ömkande så jag försökte stå ut.
 
På båten hade vi en usel buffémiddag måste jag säga. Lokalen var trist, som ett café nästan, och alldeles för mycket folk i den för att middagen skulle bli angenäm. Maten i sig var varken bra eller dålig. Frukosten var än mer kaos. Jag noterar för mig själv att inte göra om samma misstag vid kommande bokningar.
 
Underhållningen ombord hade lite att önska som alltid... Shoppingen däremot måste jag säga var riktigt bra. 
 
Väl i Helsingfors åkte vi på en guidad tur. Med tanke på att en stor del av befolkningen är svensktalande så var "översättningen" på audioguidningen något udda och fick mig att skratta ett antal gånger. Nåväl i stort var den ändå till belåtenhet.
 
Efter guidade turen checkade vi in på hotellet Klaus K. Kan verkligen rekommendera det. Ett designhotell med bra sängar, TYSTA rum och bra läge. Personalen var suverän. 
 
Över till svenska teatern för att byta in vår voucher till biljetter. Mycket bra platser levererades. I väntan på att det skulle bli kväll så tog vi oss en tur på stan ned mot saluhallen. Så fullt på alla serveringar men då vädret var strålande gjorde det inget. Vi hamnade på en båt med uteservering och njöt i solen med varsitt glas.
 
Tillbaka till hotellet för en powernap innan vi skulle äta tidig middag. Fullt överallt! Jisses vad de äter middag tidigt i den stan. Fick till slut ett bord på Santa fe som hade riktigt god mexikansk mat innan vi tog oss till teatern. 
 
Chess på Svenska teatern var fantastisk. Bara lokalen i stig är fantastiskt vacker tycker jag. Det var den bästa produktionen av Chess jag sett och då har jag ändå sett Chess i Stockholm, på west end i London och på broadway i New York. Har ni möjlighet så se den! Många svenskar spelar i den och det som är annorlunda är att det är en mix av svenska och finlandssvenska men rösterna aj aj aj så bra de var!
 
Min väninna som inte är van att vara svensktalande i Finland tyckte det hela var lite märkligt och att vi var på en udda tillställning. Jag ryckte på axlarna då jag är van sen barnsben. Att vara mioritetsbefolkning innebär inte att det inte ska finnas bra utbud. Kvällen fick avslutas i hotellets bar innan det blev sovdags.
 
Söndagen bjöd på sovmorgon och efter en mycket god frukost på Klaus K så gav vi oss av till butikerna. Marks & Spencer och Stockmann besöktes tillsammans med små butiker som tex marimekko. Lunch åt vi på berömda Cafe Esplanad. Även denna gång satt vi i en underbar solig hörna.
 
Vi gick ombord i god tid innan avgång och hann sitta på däck med jackor på och ett glas i handen. Middagen hade vi denna gång a la carte och det blev istället fantastiskt gott. Men visst skiljer det sig i pris. Men ibland ska man unna sig också :)
 
Frukosten var dock katastrof. 1800 personer hade bokat enligt servitrisen, det var kaos! Aldrig mer säger jag. 
 
Allt som allt var resan dock bra men nästa gång är jag nog med och styr upp lite så jag slipper kaoset. Jag lägger hellre några hundringar till och äter och dricker gott i skön miljö.
 
Det riktigta smolket i bägaren är nog servicepersonalen på land. Jag har varit kontakt med dem otaliga gånger. När jag skulle boka på webben hos Tallink Silja så stämde inte riktigt informationen med hotellets så jag ringer dem och undrar vad som gäller. De tar en bokning och skriver istället till önskemål om två sägnar (twin). Så kan man tycka det är klart, men resan blev mycket dyrare och ingen har kunnat förklara varför. Innan vi åker mailar jag en confirmation till hotellet som säger, nä ni har en dubbelsäng och ett finare rum. Något sådant med två sängar har vi inte. De är dock villiga att byta. Så jag har med andra ord inte fått vad jag beställde och jag har dessutom fått betala mer och styra upp det själv. Då jag skrev i detta i kundenkäten blev jag kontaktad för att höras kring synpunkter men någon kompensation nämndes inte. Försvaret var nyanställd men det är ju bullshit då inte ens webben har rätt info. Vid incheckningen i hamnen i Stockholm så visste inte heller tjejen i disken vad vi skulle göra med vouchern till teatern. Nu visste jag det... men men sånt här vinner de inga priser på. Tallink Silja väljer jag nog bort framöver tyvärr. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 Susanne:

skriven

Trist att det blev så himla trist, hoppas att ni får en bättre resa nästa gång.

Svar: Den var som tur inte bara eländig - bästa Chess jag sett. Har du möjligheten så ta en titt :)
Frk M